'Vorig jaar meer duidelijkheid'

Andreas Seidl pleit voor veel meer duidelijkheid tracklimits

Andreas Seidl is het niet eens met de regelgeving rond de tracklimits, zoals tijdens het GP-weekend in Bahrein. De McLaren-teambaas vertelde dat hij vindt dat de tracklimits consequent moeten worden gecontroleerd. Dit zei hij naar aanleiding van de controverse rond de tracklimits in bocht 4, tijdens de eerste Formule 1-race van 2021 in Bahrein.

Andreas Seidl pleit voor veel meer duidelijkheid tracklimits
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Max Verstappen aan de leiding in Bahrein 2021.

Het incident, waarbij Verstappen met vier wielen de tracklimits overschreed, terwijl hij Hamilton inhaalde, is al sinds zondagavond een hot topic in de media. De tracklimits in bocht 4 zorgde voor veel discussie, tijdens de kwalificatie werd bocht 4 strikt in de gaten gehouden maar tijdens de race was het een stuk onduidelijker.

Na een boardradio van het team van Red Bull halverwege de race leek de FIA ineens van gedachten te veranderen. Max Verstappen werd door zijn team geïnformeerd om het voorbeeld van Hamilton te volgen, en om in bocht 4 wijd te gaan. Vlak daarna kregen zowel Verstappen als Hamilton te horen dat ze moesten stoppen met wijd gaan in die bewuste bocht. Uiteindelijk moest de Nederlandse Red Bull-coureur zijn eerste posities, die hij daarvoor van Hamilton afsnoepte, teruggeven.

Uit onboard videobeelden van de wagen van Hamilton is te zien dat hij tenminste 29 keer wijd gaat in bocht vier voordat de wedstrijdleiding hier een einde aan maakte. Andreas Seidl vertelde na de race dat ze gewoon consistent moeten zijn. Volgens de Duitse teambaas waren de regels vorig jaar duidelijker. Hij benadrukt dat als er duidelijkheid geldt voor elk circuit er volgens hem geen probleem is.

Hoewel Michael Masi erop heeft aangedrongen dat de regels tijdens de race niet werden gewijzigd, zei Seidl dat de handhaving van de tracklimits gedurende het weekend verwarrend was. "Ik moet het nog een keer nakijken, want volgens mij werd je tijd in de kwalificatie afgenomen als je buiten de baan kwam", vertelde Seidl.

Hoewel de teambaas van Red Bull, Christian Horner beweerde dat Hamilton gemiddeld twee-tiende per ronde won met wijd gaan in bocht 4 beweert Seidl iets heel anders. "In de race vond ik het allemaal wat relaxter omdat je niet direct een tijdsvoordeel behaald. Natuurlijk, als je qua positie een voordeel behaalt omdat je er in een gevecht mee profiteert moet je de positie gewoon terug geven."

Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos stelt dat er wel degelijk veel voordeel is, wanneer er coureur continu de tracklimits in bocht 4 overschrijdt, ook al wil de geboren Rotterdammer niet spreken van tienden van seconden. "Maar je haalt er voordeel uit, omdat je je banden beter kunt beheren. Je banden blijven zo langer intact", aldus Doornbos in het Ziggo tv-programma Crashen in de keuken.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Andreas SeidlF1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021FIAFormule 1 2021Lewis HamiltonMax VerstappenMercedes F1Michael MasiRobert Doornbos
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.