Stabiliteit achterkant AT01 goed

AlphaTauri gebruikt in 2021 eigen achterkant en versnellingsbak

Ondanks de verwachting dat het een soort kopie zou worden van de Red Bull RB16 heeft Jody Egginton laten weten dat de AlphaTauri AT02 niet wordt uitgerust met de achterkant en versnellingsbak van Red Bull Racing. Dat laat de technische directeur van de formatie uit Faenza weten.

AlphaTauri gebruikt in 2021 eigen achterkant en versnellingsbak
© Getty Images/Red Bull Contentpool | de AlphaTauri AT02

AlphaTauri had zonder gebruik van een token de complete achterkant van de Red Bull RB16 (de wagen uit 2020) kunnen gebruiken. Desondanks heeft het team daar niet voor gekozen. Het Formule 1 team wat gelieerd is aan Red Bull gebruikt de eigen achterkant en versnellingsbak uit 2020.

Na de mondiale uitbraak van het coronavirus moet de Formule 1 maatregelen nemen om te voorkomen dat er teams onderuit gingen door het mislopen van inkomsten. Een van de maatregelen was dat het team komend seizoen hetzelfde chassis moesten gebruiken als in 2020 en er weinig of geen aerodynamische wijzigingen mochten worden doorgevoerd.

De stabiliteit achterkant AT01 was zeer goed, aldus Jody Egginton

Teams die toch wijzigingen wilde doorvoeren op aerodynamische gebied mochten dat wel, maar moesten bij ingrijpende veranderingen tokens, waar ze er twee van hadden, inzetten. Verder mochten onderdelen uit 2020 van fabrieksteams door andere teams gebruikt worden. Een voorbeeld is dat Aston Martin (Voorheen Racing Point) in 2021 de complete achterkant van de Mercedes W11 gebruikt, zonder ook maar één token te hoeven inzetten.

En die optie lag er ook voor AlphaTauri. Maar toch heeft het zusterteam van Red Bull Racing ervoor gekozen hun eigen producten te gebruiken. "We hebben besloten om de achterkant van de AT01 te gebruiken en te laten zoals hij is", zei technisch directeur Jody Egginton tegen AS-web.jp. "Het was geen gemakkelijke beslissing. We hebben de voor- en nadelen ervan bekeken."

"Het was zeker een aantrekkelijke optie om over te schakelen naar een nieuwe versnellingsbak zonder tokens te gebruiken, maar het was de voorkant van het chassis dat ik het liefst wilde doorontwikkelen. De AT01 van vorig jaar was erg compleet - vooral de stabiliteit aan de achterkant was zeer goed. Dus besloten we dat we het niet hoefden aan te passen."

Egginton zei dat de beslissing ook werd ingeleid door de ingrijpende nieuwe voorschriften voor 2022. "De auto's van volgend jaar zullen drastisch veranderen. Dus we moeten onze focus ook daar nog op richten", sluit Egginton af.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1AlphaTauriF1 nieuws 2021Formule 1 2021Jody Egginton
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.