
De carrière van een Formule 1-coureur gaat niet altijd over rozen, van zero naar hero gaan en weer andersom gebeurd geregeld. Pierre Gasly kent deze weg, nadat hij vorig jaar teamgenoot van Max Verstappen was bij Red Bull Racing, werd hij halverwege het seizoen teruggezet naar het toenmalige Toro Rosso, vanwege tegenvallende prestaties. Vanaf dit punt heeft de Fransman hard gewerkt om zijn zelfvertrouwen terug te krijgen en stuwt daarmee zichzelf en het team naar ongekende hoogtes, zoals het winnen van de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza.
Gasly werd in 2014 officieel Red Bull-junior. In de Formule Renault 3.5 serie werd hij 2e in het kampioenschap achter een ander Red Bull-junior Carlos Sainz. In 2016 toen Pierre Gasly voor het 3e jaar aan het F2 kampioenschap(destijds GP2) meedeed, pakte hij de titel. Normaliter stroomt de kampioen door naar het Formule 1-circus, maar voor de Fransman was er een ander plan in de maak. Gasly werd de kans geboden om in de Japanse Formule 1 te rijden, genaamd Super Formula. Daar pakte hij 2 overwinningen voordat hij tijdens de Grand Prix van Maleisië werd ingebracht in de Formule 1 ter vervanging van huidige teamgenoot Daniil Kvyat.
Scuderia Toro Rosso
Het eerste volledige jaar(2018) van Gasly in de Formule 1 mag redelijk succesvol genoemd worden. Met een 4e plek in Bahrein en nog een 6e plek in Hongarije zorgde hij ervoor dat hij ook binnen de koningsklasse van de autosport begon op te vallen.
Photo credit: © Getty Images/Red Bull Contentpool
Red Bull Racing
De stap naar het grotere zusterteam Red Bull Racing, als vervanging van de naar Renault vertrekkende Daniel Ricciardo, was dan ook op het moment logisch. Zou Gasly dan degene zijn die Max Verstappen kan pushen tot het volgende niveau? De werkelijkheid bleek toch anders te zijn. Daar waar Max Verstappen bijna elke race binnen de top 3 werd afgeleverd, had Gasly het mentaal erg zwaar.
De aandacht van een topteam en de daarbij behorende druk zorgde voor tegenvallende resultaten. Op Silverstone haalde Gasly zijn beste finishplek binnen in zijn tijd bij Red Bull, namelijk een 4e plek. Los van zijn finishplek, werd Gasly hier en daar op een ronde gezet door zijn Nederlandse teamgenoot. Iets wat ook de teamleiding van Red Bull zich zorgen over maakte. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt na de Grand van Hongarije in 2019. Alexander Albon kwam in het zitje van Pierre, die op zijn beurt de weg terug maakte naar het team van Toro Rosso. De Fransman toonde mentale weerbaarheid door in de Grand Prix van Brazilië 2e te worden in een dragrace met Lewis Hamilton in de laatste paar honderd meter voor de finish.
Scuderia AlphaTauri
Nu Gasly terug is bij AlphaTauri lijkt hij weer zich volledig te ontpoppen tot een echte racer. Hij lijkt dan ook beter te gedijen onder de leiding van Franz Tost. Het kleinere team tot grotere hoogtes brengen lijkt hem beter te passen dan een topcoureur die om overwinningen vecht. Wie weet wat in het vat zit en of Gasly de volgende stap wellicht op een later moment alsnog kan maken.
Photo credit: © Getty Images/Red Bull Contentpool
Vooralsnog loopt het huidige seizoen bovenverwachting. Gasly eindigt geregeld in de top 9 dit seizoen. Het hoogtepunt is duidelijk; De overwinning in Italië op het circuit van Monza! In een spectaculaire race met een bloedstollend einde waarbij Carlos Sainz de druk er vol op had staan bij Gasly, hield hij het hoofd koel en pakte hij zijn allereerste zege. Aan het talent heeft het volgens de kenners nooit gelegen. Nu het einde van het seizoen nadert kan Gasly alleen nog maar doen wat hij het hele seizoen al doet, presteren. Waar zijn plafond dan ligt bepaalt hij zelf.
AlphaTauri heeft gisteren (woensdag) bekend gemaakt door te willen gaan met Pierre Gasly. De Fransoos heeft bijgetekend tot en met het seizoen van 2021. "Ik kom nog een jaar keer in het wit uit. We hebben het beste nog niet zien", zei Gasly in een reactie op zijn contractverlenging.