Alonso open voor alle opties: "Ik wil een gelukkige loopbaan"

Fernando Alonso kwam zondag niet eens verder dan de installatieronde of zijn McLaren-Honda liet hem al weer in de steek. De wereldkampioen van 2005 en 2006 wil nog zo graag een derde titel, maar de 35-jarige Spanjaard beseft dat de tijd begint te dringen, hij is nog niet de oudste Formule 1-coureur maar ook niet meer de jongste.

Alonso open voor alle opties: "Ik wil een gelukkige loopbaan"
Foto: Fernando Alonso (McLaren) - Bron: Red Bull Contentpool

De teleurstelling is duidelijk zichtbaar en dat laat de Spanjaard ook merken ook. "Ik ben 35 jaar inmiddels en zoveel tijd heb ik echt niet meer om nog jaren te spenderen om terug te komen aan de top. Ik denk zelfs dat ik het ook niet meer wil om nog langer te moeten wachten op het moment dat het weer gaat lukken", vertelt Alonso in een interview met de Spaanse sportkrant El Mundo Deportivo.

Afgelopen winter leek er een kans te zijn voor Alonso dat hij het stoeltje van Nico Rosberg zou overnemen bij Mercedes. De voormalig coureur van onder andere Renault en Ferrari liet toen nog weten McLaren niet in de steek te willen laten. Inmiddels lijkt het er op dat Alonso er heel anders over denkt. "Ik sta open voor alle opties, want ik wil namelijk een gelukkige loopbaan. Vechten voor overwinningen en dat moet zo snel mogelijk gaan gebeuren."

Een overstap naar een ander team lijkt niet een twee drie even geregeld. Bottas heeft dan wel een éénjarig-contract bij Mercedes, maar het is maar de vraag of Mercedes het aandurft om de Spanjaard naast Hamilton te zetten. Bottas won in Rusland zijn eerste race en wellicht zit er wel contract verlenging voor hem in.

Renault zou dolgraag een terugkeer van Alonso realiseren, maar als Alonso daar naar gevraagd wordt, komt er weinig uit. "Het ligt eraan wat de kansen zijn voor mij en of McLaren nog vooruitgang gaat maken. Een overstap maken is een mogelijkheid, maar het is zeker geen zekerheid", aldus Fernando Alonso.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race