VT31 okt - 10:00
QUALI31 okt - 14:00
RACE 1 nov - 13:10

Alfa Romeo F1: "De auto is competitiever dan dat hij lijkt"

Alfa Romeo F1: "De auto is competitiever  dan dat hij lijkt"
© Alfa Romeo F1

Het Formule 1-team Alfa Romeo Racing heeft werk te doen nadat het team zonder punten naar huis gaat na de derde Formule 1-race die is verreden in Boedapest Hongarije zondag. Kimi Räikkönen finishte als zestiende, teamgenoot Antonia Giovinazzi als zeventiende. Niet echt om over naar huis te schrijven. En toch zegt het team dat er positieve vooruitgang is geboekt.

Frédéric Vasseur, teambaas Alfa Romeo Racing: "Het eindresultaat is teleurstellend, maar gezien de gegevens die we hebben uitgelezen is het duidelijk dat de auto competitiever was dan onze finishposities suggereren. We hadden het tempo om onze directe rivalen en wat snellere auto's uit te dagen, maar vanaf het achterveld zijn we altijd in het nadeel. Beide auto's hadden een goed tempo en we hadden met een beetje meer geluk een punt of twee naar huis kunnen brengen, maar door Kimi's penalty en met Antonio op de zachte banden, konden we de achterstand niet goedmaken. Met een betere kwalificatie gisteren zouden we midden in de strijd om punten hebben gezeten." En die kwalificatie was inderdaad ronduit slecht te noemen met Kimi op plaats twintig en Antonio op plaats negentien.

Kimi is Kimi en zo geeft hij ook zijn visie op het geheel. "Het was geen erg drukke race voor mij. Maar van waar we begonnen wisten dat het moeilijk zou worden. We deden wat we konden, maar het was niet genoeg voor punten. Ons tempo was niet al te slecht, ik maakte een paar plaatsen goed bij de start, maar de penalty zette me weer onderaan. De grid was een beetje glad, de pitstop duurde wat te lang en ik had geen tijd om het tij te keren. Maar we hadden nog een paar plaatsen hoger kunnen eindigen, dus het is een beetje jammer. We hebben veel werk te doen om onze kwalificatie te verbeteren, maar we kunnen positief zijn over onze prestaties op zondag."

Giovinazzi blikt tevreden terug. "Na de kwalificatie van zaterdag zou het altijd moeilijk worden om een inhaalslag te maken, maar we kunnen in ieder geval tevreden zijn met het tempo dat we tegen het einde van de race hadden. Mijn start was goed, maar bij mijn eerste stop schakelden we over op zachte banden die vandaag verre van de beste compound bleken te zijn. Dat kostte me veel tijd en tegen de tijd dat we overstapten naar harde, die veel beter waren, was het te laat om veel posities te veroveren. De pauze van een week voor Silverstone is erg belangrijk voor ons om iets meer te begrijpen over wat er de afgelopen weken is gebeurd. We moeten heel hard werken om onze auto te verbeteren en beter in vorm te zijn voor de volgende triple header."

In elk geval is de weg voor het team duidelijk: het team weet wat het moet doen en heeft nu ook even de tijd om eraan te werken. De twee weken naar Silverstone zijn cruciaal om het potentieel van de C39 te benutten en ervoor te zorgen dat ze in staat zijn om voor punten te vechten. The game is on!

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Kris Souverijn

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Lewis Hamilton heeft voor 2021 nog geen nieuw contract. Wat gaat hij doen?
Volgende F1 Grand Prix
Portugal
vrijdag 23 oktober 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 24 oktober 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 25 oktober 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Portugal
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.