Alexander Albon klautert in China knap vanuit de pitstraat naar WK-punt

Alexander Albon verwoeste zaterdag tijdens de derde vrije training zijn Toro Rosso STR14 en hij kon daardoor niet deelnemen aan de kwalificatie voor de Chinese F1 GP. De Thaise Brit startte de race vanuit de pitstraat en wist na een sterke race als tiende over de eindstreep te komen en een zeer verdiend WK-punt mee te nemen voor zichzelf en Toro Rosso-Honda.

Alexander Albon klautert in China knap vanuit de pitstraat naar WK-punt
©Red Bull

Het zag er zaterdag na de derde training allerminst goed uit voor rookie Alexander Albon. De 22-jarige Thaise Brit vernietigde zijn Toro Rosso STR14 compleet tijdens de derde vrije training in China. Maar in de race, die hij vanuit de pitstraat startte, stond er geen maat op de rookie.

Om nog enige kans te maken op de tiende positie in het toch al sterke middenveld besloot hij in overleg met het team niet voor de geplande tweestopper, maar eenstopper te gaan. En dat wierp z'n vruchten af. Albon kwam als tiende over de meet, terwijl Haas-coureur Romain Grosjean met rasse schreden kwam aangestormd.

Albon ging in ronde 19 naar binnen om zijn softs in te ruilen voor de harde banden van Pirelli. En dat was best wel een overgang, maar omdat hij uit de tweede training wist dat de STR14 goed omging met de banden durfde hij een eenstopper aan. Vanaf ronde 19 ging de Thaise Brit verder op de wit gemarkeerde harde banden, dit terwijl Grosjean op veel nieuwe geel gemarkeerde medium banden snel naderde.

Alexander Albon was meer dan dankbaar voor wat het team voor hem had gedaan. Vooral de monteurs werden direct na de finish hartelijk bedankt. "Phfoee Ooh, thank you guys", klonk het over de boardradio. Een meer dan verdient WK-punt voor de 22-jarige Formule 1-coureur.

"Allereerst, ik wil mijn enorme dank uitspreken naar het team voor al het harde werk van gisteren", begint Albon. "Het zag er na de derde training niet goed uit, maar de jongens hebben vannacht keihard gewerkt, dus zij verdiende een goede race en ik ben blij om dat om te zetten in een beloning van een punt. We hadden het hele weekend al de snelheid en ik was er van overtuigd dat we een goede kans maakten om in Q3 te geraken, maar we hebben helaas daarvoor de kans niet gekregen."

"De race was niet makkelijk, omdat we in eerste instantie een één-stopper hadden gepland, maar de slijtage was groter dan de meesten verwacht hadden. Na de tweede training wisten wij dat de slijtage bij ons wel meeviel, dus we deden een poging en probeerde op de harde banden de race uit te rijden. Ik moet bekennen dat ik best nerveus was tegen het einde van de race, omdat Grosjean aan kwam stormen en hij had me bijna te pakken. Ik ben erg blij dat het ons gelukt is!", aldus de 22-jarige rookie.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET