Alexander Albon 'Driver of the Day', Kvyat valt uit in China

Alexander Albon heeft zijn eerste punt en ook enige punt gepakt voor Scuderia Toro Rosso tijdens de Grand Prix van China. Daarnaast werd de Thaise Brit ook nog eens verkozen als 'Driver of the Day'. teamgenoot Daniil Kvyat finishte niet, want hij viel uit in ronde 44.

Alexander Albon 'Driver of the Day', Kvyat valt uit in China
©Red Bull

Albon reed in de derde vrije training zijn auto geheel aan puin en moest daardoor vanuit de pitstraat starten. Hij reed vervolgens zeer volwassen en gedegen de race uit. Zeker aan het einde van de race werd hij onder druk gezet door Grosjean (Haas F1) die op allerlei manieren probeerde die laatste felbegeerde punt op te eisen. Dat lukte niet. Mede daardoor werd Albon ook 'rijder van de dag'.

Zijn onfortuinlijke teamgenoot Kvyat had deze race geen schijn van kans. Hij kreeg een drive through in zijn schoot geworpen doordat hij een ongeluk zou hebben veroorzaakt waarbij twee McLarens bij betrokken waren. Een zeer zware straf, zeker gezien de herhaling van het accident waarbij ook Sainz schuld had. Kvyat had onderstuur, Sainz botste tegen zijn achterwiel aan en daardoor raakte de F1 bolide van Kvyat uit balans en hij raakte vol Norris.

Het betekende in elk geval het uiteindelijk uitvallen van zowel Norris en Kvyat zelf. "Het was een typische 'sandwich' en ik zal later hierover met de stewards erover praten. Waarom zou ik met de andere coureurs gaan praten? Ik heb mijn eigen standpunt en die van de anderen doen er niet toe", aldus een stellige Rus. En daarmee heeft hij zeker een punt.

Maar, al met al zal het team zeker een klein feestje vieren door het eerste puntje van Alexander Albon. Nu op naar Azerbeidjan.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister