Albon erg onder de indruk van zijn kans: "surrealistisch"

Alexander Albon is meer dan gelukkig met zijn promotie. Zo laat de Brits-Thaise Formule 1-coureur, die dit jaar in de sport debuteert, op sociale media weten.

Albon erg onder de indruk van zijn kans: "surrealistisch"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Alexander Albon is eerder deze week met onmiddellijke ingang gepromoveerd van Toro Rosso naar het grote Red Bull Racing. De 23-jarige autocoureur zal met ingang van de Grand Prix van België, die op 1 september wordt verreden, de teamgenoot zijn van Max Verstappen.

De promotie is een enorme stap voor de in Londen geboren Thai. Iets meer dan een half jaar geleden stapte Albon voor het eerst in een Formule 1-auto - tijdens de wintertests in Barcelona - en sinds dien maakt de jonge coureur indruk op de teamleiding van Red Bull. Afgelopen maandag werd door Red Bull bekendgemaakt dat hij Pierre Gasly gaat vervangen bij Red Bull Racing.

Met deze promotie krijgt Alexander Albon de gelegenheid om in negen races, die er nog resten in het huidige GP-seizoen, de nodige WK-punten voor Red Bull Racing binnen te slepen en de teamleiding ervan te overtuigen dat hij de enige en juiste keuze is om in 2020 als teamgenoot van Max Verstappen op te treden.

Alexander Albon maakte in de eerste twaalf races van 2019 - uitkomend voor Toro Rosso - een uitstekende indruk bij de Red Bull-teamleiding. De coureur met startnummer 23 sprokkelde 16 punten bij elkaar en maakte vooral indruk tijdens de Grand Prix van China en de regenrace op Hockenheimring in Duitsland.

Albon is erg in zijn nopjes met zijn promotie en bestempeld zijn kans als onwerkelijk. "Het is surrealistisch dat ik deze enorme kans krijg! Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor het geloof in mij en dat dit mogelijk gemaakt is. Het is een sprong in het diepe, maar ik heb mijn zwembroek aan!"

Albon vervolgt: "Dank aan alle jongens bij Toro Rosso en in het bijzonder Franz Tost voor de enorme kans in de Formule 1 en niet-aflatende steun tijdens mijn eerste jaar! Vanaf nu gaat de focus naar mijn eerste race met het team op Spa."

Albon krijgt tot en met de Grand Prix van Abu Dhabi de kans om zich te bewijzen tegenover Helmut Marko en teambaas Christian Horner. In de winter wordt besloten wie in 2020 de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen wordt.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister