Albert Park Street Circuit krijgt nieuw asfalt en een kleine make-over

De GP van Australië is precies acht maanden naar achteren geschoven. De race moest de seizoensopener zijn, maar werd vanwege de COVID19-perikelen uitgesteld van 21 maart naar 21 november. Dat geeft de organisatie om wijzigingen door te voeren aan de layout en het asfalt te vernieuwen.

Albert Park Street Circuit krijgt nieuw asfalt en een kleine make-over
© Alfa Romeo Racing F1

De aanpassingen van Albert Park Street Circuit stonden al op rol, maar zouden pas na de race plaatsvinden. Nu de race is uitgesteld neemt de organisatie de schop ter hand en is besloten de werkzaamheden eerder uit te voeren.

Albert Park Street Circuit is een van de weinige circuits waaraan de laatste jaren is gesleuteld om het meer geschikt te maken voor de huidige generatie Formule 1-auto's. In samenwerking met de Formule 1 worden enkele bochten aangepast en als kers op de taart wordt ook het asfalt vernieuwd. "We hebben een goed beeld van waar de Formule 1-auto's in 2022 toe in staat zijn. Een van de dingen die tijdrovend zijn, is het kijken naar het circuit en het ontwerp ervan zo aanpassen dat het goed bij de voorspelde prestaties van de auto's past", zei Andrew Westacott van de Australian Grand Prix Corporation tegen Speedcafe. "Het doel is om dapper rijden te belonen en slordig rijden af te straffen."

Het asfalt in Melbourne ligt er al sinds 1996 en is dus sowieso aan vervanging toe. Maar dat biedt ook mogelijkheden om de baan aan te passen op het gebied van bijvoorbeeld 'on- en off-camber' (hellingshoek over de breedte van de baan). "We kunnen de hellingshoek aanpassen, zodat er nieuwe racelijnen ontstaan, Een voorbeeld daarvan is bocht 13, waar nu maar één lijn beschikbaar is. De buitenkant van de bocht is lastig omdat die naar buiten schuin af loopt [off-camber]", zegt Westacott. "Als je de hellingshoek in die bocht iets wijzigt en de bocht wat breder maakt, dan heb je ineens meerdere opties, meer dan één racelijn."

Maar er zijn ook andere bochten, zoals bocht 3 en 6, waar Westacott aan denkt. Maar omdat het een semi-stratencircuit betreft, moet er ook rekening worden gehouden met de geometrie van de baan. Sommige dingen kunnen namelijk lastig uitgevoerd worden, door deze beperkingen. Wat wel wordt aangepakt is de breedte van de pitstraat. Voorheen was die te smal en mocht er slechts 60 km/u gereden worden. "De snelheidslimiet in de pitstraat gaat van 60 naar 80 km/u, waardoor er minder tijd verloren gaat tijdens een pitstop."

Wat voor de coureurs belangrijk is dat het karakter van de baan in Melbourne hetzelfde blijft. Maar de AGPC-manager stelt als eerste voorwaarde dat de nieuwe baan voldoet aan de richtlijnen van de FIA. "Maar ik hoop dat de wijzigingen en verbeteringen succesvol zullen zijn en dat het een spannende baan wordt voor de coureurs."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Albert ParkAndrew WestacottCoronavirusCOVID19F1 GP AustraliëF1 GP Australië 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.