Alain Prost pleit voor meer veranderingen in Formule 1

Alain Prost pleit voor meer veranderingen in Formule 1
Foto: Alain Prost (Renault) - Bron: Red Bull Racing
21 apr 2017 - 22:12
Ries Boogert
DELEN

Viervoudig wereldkampioen en Renault ambassadeur Alain Prost is behoorlijk onder de indruk van de nieuwe Formule 1-wagens, maar toch zijn er volgende Fransman fundamentele wijzigingen noodzakelijk om de F1-show te verbeteren. Om te beginnen ziet Prost graag motoren terug in de koningsklasse die veel meer vermogen hebben. In de jaren dat Alain Prost voor McLaren reed hadden de bolides een krachtbron met een vermogen van ongeveer 1400 pk achter in de chassis hangen.

"Ik denk dat we veranderingen moeten aanbrengen, er moet veel meer vermogen beschikbaar komen", aldus Prost tegen Autocar's Sam Sheehan. "We zouden eigenlijk een motor moeten hebben die een stuk eenvoudiger is en mogelijk zelfs minder kost, maar nog steeds met de elektrische onderdelen."

"Wanneer ik terugdenk aan de turbowagens van de jaren tachtig, kan ik niet geloven hoe ik dat deed. De voeten zaten voor de vooras en er was nauwelijks oog voor veiligheid op de circuit. Het was werkelijk te gek voor woorden", aldus Prost.

"Het was ook erg moeilijk om deze wagens te besturen. Onlangs reed ik in de wagen waarmee ik in 1983 reed - de Renault RE40 - en ik kon me niet meer herinneren hoe ik in deze wagen heb gereden. Ik was met stomheid geslagen, hoe kon ik er ooit in gereden hebben."

Naast een drastische wijziging van de krachtbron van de Formule 1, ziet de Fransman ook graag dat kunstmatige foefjes, zoals DRS, verdwijnen. "Formule 1 zou zich moeten distantiëren van alles wat kunstmatig is. Kunstmatige zaken werken niet in de racerij. Toeschouwers weten dat inhalen met DRS niet al te moeilijk is, dus het is zinloos als we praten over het verbeteren van de show. Zoals het nu met de DRS gaat - het heeft niet veel effect - vind ik het prima", aldus Alain Prost.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
GP van Spanje over
dgn uur min sec
F1 GP Canada
vrijdag 07 juni 2019
1e Vrije Training16:00 - 17:30
2e Vrije Training20:00 - 21:30
zaterdag 08 juni 2019
3e Vrije Training17:00 - 18:00
Kwalificatie 20:00 - 21:00