VT1 3 jul - 11:00
VT2 3 jul - 15:00
VT3 4 jul - 12:00
QUALI 4 jul - 15:00
RACE 5 jul - 15:10

Abiteboul niet van plan op te geven: "Ik ga nergens heen"

Abiteboul niet van plan op te geven: "Ik ga nergens heen"
© Renault F1

Sinds het aanbreken van het hybride tijdperk in 2014 heeft Renault het niet makkelijk gehad. Niet alleen op het gebied van de krachtbron, maar ook het chassis - sinds het team na 2015 als fabrieksteam verder ging, nadat Lotus F1 werd overgenomen - was niet doeltreffend.

Op het gebied van vermogen, maar ook met de betrouwbaarheid, schoot de Franse autofabriek te kort. Of die situatie in 2020 gaat veranderen is twijfelachtig, aangezien Renault - net als de andere Formule 1 teams - in 2020 aan twee projecten moet werken: Het chassis voor 2020 en de doorontwikkeling daarvan en het nieuwe chassis voor 2021. In 2021 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop en dat heeft veel invloed op het budget van 2020. De grotere teams, zoals bijvoorbeeld Red Bull Racing, kunnen die financiële last beter dragen dan de teams met minder middelen, zoals bijvoorbeeld Renault.

Cyril Abiteboul is echter niet van plan om op te geven. De Fransman erkent wel - in gesprek met MotorSport Magazine - dat het niet altijd even makkelijk is om door te gaan. "Elk jaar zijn we sterker en komen we dichter bij ons ultieme doel, winnen. Dat is ook mijn individuele doel en of dat lukt of niet is een ander verhaal. Ik kan in ieder geval vertellen dat ik voor die tijd nergens heen ga, tenzij ik denk dat het niet meer mogelijk is. Ik ben er zeker van dat dit team op een dag gaat winnen. We hebben het voorheen gedaan en we zullen het opnieuw doen", aldus de Renault-teambaas op MotorSport Magazine, volgens Motorsport.com.

"De Formule 1 is een ingewikkelde sport en je kan je niet verbergen als teambaas. Ik ben veranderd, maar ik moet mezelf ook blijven ontwikkelen om beter te worden. Dat geldt voor iedereen hier", zegt Abiteboul. De 42-jarige Fransman heeft het de afgelopen jaren flink voor zijn kiezen gehad op het gebied van de krachtbron. Maar ook met de ontwikkeling van het Franse chassis schoot de renstal uit Enstone in 2019 te kort. Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg - die inmiddels is vervangen door Esteban Ocon - konden geen potten breken.

"Ik kom uit Zuid-Frankrijk, ik ben een emotioneel mens en neem dingen snel serieus. Ik houd van racen, maar vind het lastig dat we elk weekend verliezen. Zelfs als we progressie boeken, zie ik het als verliezen. De nummer twee is de eerste verliezer. Ik heb geleerd om te verliezen, maar ik wil niet uit het oog verliezen dat ik heel graag wil winnen. De honger om te zegevieren groeit elk jaar en we worden ook telkens sterker. We zijn ook afgelopen jaar sterker geweest als vijfde team dan we in 2018 waren als vierde. Daar twijfel ik niet aan en dat is wat telt", besluit Abiteboul.

Daniel Ricciardo en zijn nieuwe teamgenoot Esteban Ocon gaan het in 2020 niet makkelijk krijgen, ook al zit de sfeer er goed in binnen het Franse fabrieksteam. Alain Prost - die onder andere als adviseur in dienst is bij het Franse Formule 1 team uit Enstone - heeft in december 2019 al laten weten dat de prioriteit bij Renault ligt bij het GP-seizoen 2021.

Door: Ries Boogert

1 reactie
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Mozes Kriebel @ 9 jan, 13:42 #24
Ik vind het ongelofelijk dat deze man nog altijd de Franse trots in de Formule 1 leidt. Leuk betoog van de beste man, maar ze hebben bij Renault meermaals de plank volledig misgeslagen en ik zie er niet snel verandering in komen. hastag:sufferd
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.