1000 races: Fangio, Senna, Schumacher en Hamilton de grootsten

Vandaag (zondag 14 april)  wordt  de duizendste officiële Formule 1 race verreden in het Chinese Shanghai. In 1950 begon het wereldkampioenschap Formule 1 en sindsdien hebben we vele teams zien opstaan en vallen. Vele coureurs kwamen, overwonnen, faalden en stierven in het harnas. Michael Schumacher is na 1000 races nog altijd de grootste aller tijden met 7 wereldtitels. Zijn strijd met drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna da Silva had men graag verder zien gaan, maar Senna verongelukte in 1994. De Braziliaan wordt nog altijd door zijn fans als een god aanbeden.

1000 races: Fangio, Senna, Schumacher en Hamilton de grootsten
©Ferrari F1

In 1950 op het circuit van Silverstone begon het circus wat men tot op de dag van vandaag het extreemste en hoogst haalbare noemt in de autosport. Formule 1 werd 5 jaar na de Tweede Wereldoorlog geboren en is altijd maar blijven evolueren. Het laat zien waar autofabrikanten wereldwijd toe in staat zijn en hoe dapper de gladiatoren zijn die in de extreme creaties stappen met gevaar voor eigen leven. Nino Farina was met Alfa Romeo de eerste coureur ooit die wereldkampioen werd. Het bleef ook bij die ene keer, maar een jaar later stond er een man op die tot 2003 recordhouder was van de meeste titels ooit.

Juan Manuel Fangio won in 1951, 1954, 1955, 1956 en 1957 het wereldkampioenschap. Vijf titels had de Argentijn achter zijn naam weten te schrijven. Het maakte hem erg onaantastbaar zeker aangezien hij dit voor elkaar kreeg met vier verschillende fabrikanten. Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz en Ferrari. Eind jaren 50 en gedurende de jaren 60 ontstonden meerdere legendarische namen. Jack Brabham won drie keer de titel en Jim Clark won de titel twee keer net als Graham Hill. Een ander bijzonder verhaal is dat van John Surtees die wereldkampioen werd in zowel de motorenracerij (300 cc en 500 cc) als in de Formule 1 namens Ferrari. Dit heeft nooit iemand anders weten te evenaren waardoor hij zichzelf onsterfelijk maakte.

In de jaren 70 zag men Jochen Rindt, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en James Hunt voornamelijk de dienst uitmaken. Rindt is tot op heden (gelukkig maar) de enigste coureur die postuum wereldkampioen werd. Hij overleed tijdens het seizoen 1970 in Monza door een zwaar ongeval. Ondanks zijn overlijden had hij wel genoeg punten verdiend om de titel veilig te stellen. Niki Lauda is voornamelijk bekend geworden door zijn grote ongeval op de Nürburgring in Duitsland 1976. De Oostenrijker verbrandde vrijwel levend, maar overleefde de horrorcrash en keerde enkele weken later weer terug. Lauda won in totaal drie keer het wereldkampioen (1974, 1977 en 1984).

Eind jaren 80 doet menig fans terugdenken aan de bittere strijd bij McLaren. Alain Prost en Ayrton Senna da Silva joegen elkaar de tent uit en kenden daarmee een hele heftige rivaliteit. Prost die bekend stond als de grootheid uit Frankrijk won in 1985 en 1986 zijn eerste twee titels met de Britse renstal. Echter, de komst van Ayrton Senna maakte een eind aan diens aspiraties in 1988. In 1989 elimineerde Prost expres Senna in Japan om zo zijn derde WK-titel alsnog te veroveren. Senna herpakte zich in 1990 en 1991 waarmee het sprookje McLaren-Honda mythische vormen kreeg.

De rivaliteit die Senna had met Prost werd opgevolgd door een nieuw jong talent uit Duitsland. Michael Schumacher begon met het Italiaanse Benetton te winnen en in 1994 waren zij de grootste uitdager van Senna die was overgestapt naar Williams. De strijd was zo hard dat er zelfs beschuldigingen werden gemaakt die gericht waren aan Benetton over het gebruik van verboden technische hulpmiddelen. Echter, kon de FIA geen bewijs vinden waar de rivalen op hoopten. De strijd tussen Ayrton Senna da Silva en Michael Schumacher werd op 1 mei 1994 op verschrikkelijke wijze beëindigd nadat de Braziliaan fataal crashte in de Tamburello bocht op het circuit van Imola. Michael Schumacher vocht de rest van het seizoen de titelstrijd uit met Senna's teamgenoot Damon Hill (zoon van Graham Hill). Schumacher won uiteindelijk en herhaalde dat kunstje in 1995.

De opmars van Schumacher ging verder in 2000 bij Scuderia Ferrari. Na zijn successen bij Benetton wilde de Duitser Ferrari weer uit de sloop trekken. Ferrari had het sinds halverwege de jaren 80 erg lastig. In 1979 won Jody Scheckter de laatste rijderstitel namens Ferrari en in 1983 werd de laatste constructeurstitel gewonnen. Schumacher stapte in 1996 in bij Ferrari en won vanaf 2000 tot en met 2004 vijf keer op rij de rijderstitel. In de periode van 1999-2004 werd zes keer op rij de constructeurstitel binnengehaald. Schumacher is in totaal 7 keer wereldkampioen geworden en heeft in totaal 91 overwinningen achter zijn naam staan. Daarmee is hij de allergrootste coureur die de Formule 1 tot op de dag vandaag kent.

Sebastian Vettel was in de periode van 2010-2013 hard op weg om in de voetsporen te treden van Schumacher. De Duitser won vier keer de wereldtitel met Red Bull Racing die zelf ook vier keer de constructeurstitel op hun naam mochten schrijven. Sinds het hybride-tijdperk (vanaf 2014) is het Mercedes en dan met name Lewis Hamilton die overheersen. Hamilton won in 2008 een keer met McLaren de titel en vervolgens met Mercedes in 2014, 2015, 2017 en 2018. Hamilton is dus de derde coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die de grens van vijf wereldtitels heeft bereikt.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.