VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10
Home DTM

René Rast zorgt in de duinen voor eerste Audi-overwinning van 2018

René Rast zorgt in de duinen voor eerste Audi-overwinning van 2018
©Barry Mikkers / ©mikkers-photo.com

René Rast heeft op Circuit Zandvoort voor de eerste Audi-overwinning in 2018 gezorgd. De Duitser was de tweede DTM-race als derde van start gegaan en kwam na een slechte pitstop van Gary Paffett uit voor de Brit en wist de race verder te controleren. Gary Paffett eindigde als tweede en het podium werd compleet gemaakt door de tweede Mercedes-rijder in de top drie, Paul Di Resta.

Philipp Eng reed met zijn BMW als vierde over de meet en Augusto Farfus eindigde als vijfde. De Braziliaan had in zijn kielzog Pascal Wehrlein die genoegen moest nemen met de zesde plek. Nico Müller en Edoardo Mortara sloten de race in de duinen af als zevende en achtste. De top tien werd door Lucas Auer en Timo Glock compleet gemaakt.

Robin Frijns kreeg in de race opnieuw, en voor de derde maal vandaag, problemen met de elektra en moest uitvallen. Dikke pech voor de Nederlandse Audi-rijder en de Nederlandse racefans die naar het duinencircuit waren afgereisd.

Het hele veld kwam goed weg bij de start. Gary Paffett, die vanaf pole-positie vertrok, behield zijn positie, net als Philips Eng en René Rast. René Rast kwam na de eerste ronde direct de pits in voor het verplichte nummer, net als Nico Müller.

Op de snelheid van Gary Paffett stond meteen al geen maat mee, de Brit stoof er vandoor en verdween aan de horizon voor Philipp Eng en Pascal Wehrlein. Wehrlein zette de druk er flink op bij de nummer twee, BMW-rijder Philipp Eng.

Maar Wehrlein kon zijn Mercedes niet naast de BMW van Philipp Eng krijgen en verkoos er voorlopig voor om Eng voor zich te dulden. Ondertussen had Gary Paffett een gat van bijna zes seconden gereden tussen zijn Mercedes en de BMW van Eng.

Robin Frijns was als laatste aan zijn thuisrace op Circuit Zandvoort begonnen en kon geen potten breken. Terwijl meer dan de helft van het veld al voor vers rubber naar binnen was gekomen, reed de Nederlander als vijfde zijn ronden, maar dat zou niet lang duren.

Technische problemen voor Robin Frijns

Robin Frijns moest namelijk ook nog naar binnen voor vers rubber. Dit terwijl de mannen die al naar binnen waren gegaan voor de verplichte pitstop flink sneller waren op hun nieuwe banden. Maar helaas, in rond 12 moest Robin Frijns, voor de derde keer dit weekend, zijn Audi RS 5 DTM aan de kant zetten met elektronische problemen.

Gary Paffett had inmiddels zijn pitstop ook ingelost, maar die pitstop ging niet helemaal naar behoren. De Brit verloor tijd, zodanig dat René Rast, die als derde van start ging, kwam voor Paffett uit. En begon langzaam aan een beetje uit te lopen op de Britse Mercedes-rijder.

Pascal Wehrlein ging in ronde 15 virtueel nog steeds aan de leiding. De voormalig Formule 1-coureur werd op de hielen gezeten door Edoardo Mortare, Loic Duval en Joel Eriksson. Ook zij waren, net als Wehrlein, nog niet naar binnen geweest voor hun verplichte nummer in de pits.

In ronde 21 was iedereen naar binnen geweest en vrij snel daarna kwam er een safety car op de baan omdat Bruno Spengler zijn BMW in de grindbak van de Tarzanbocht had gereden, nadat hij een duwtje van Jamie Green had gekregen. Green werd daarvoor door de wedstrijdleiding bestraft met een drive through penalty. De Brit sloot zijn race af als veertiende.

Een geluk voor Gary Paffett, want zo liep hij de 2,5 seconden achterstand op leider in de race René Rast snel in. De herstart van de resterende was in ronde 23 en René Rast behield zijn leidende positie en Gary Paffett sloot als tweede aan. Paul Di Resta reed als derde, voor Philipp Eng, in de rondte.

René Rast zou de leiding niet meer uit handen geven en zou voor de eerste Audi-overwinning in 2018 zorgen. Gary Paffett moest de verdedigend kampioen voor zich dulden en kwam als tweede over de eindstreep. Paul Di Resta zorgde voor de tweede Mercedes op het podium.

Dikke pech voor Robin Frijns dus, want het had net zo goed een overwinning voor de Nederlander kunnen zijn, ware het niet dat hij de hele zondag last had van elektrische problemen.

[Photo credit: mikkers-photo.com]




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.