René Rast zorgt in de duinen voor eerste Audi-overwinning van 2018
©Barry Mikkers / ©mikkers-photo.com

René Rast zorgt in de duinen voor eerste Audi-overwinning van 2018

15 jul 2018 - 14:38
de redactie
DELEN

René Rast heeft op Circuit Zandvoort voor de eerste Audi-overwinning in 2018 gezorgd. De Duitser was de tweede DTM-race als derde van start gegaan en kwam na een slechte pitstop van Gary Paffett uit voor de Brit en wist de race verder te controleren. Gary Paffett eindigde als tweede en het podium werd compleet gemaakt door de tweede Mercedes-rijder in de top drie, Paul Di Resta.

Philipp Eng reed met zijn BMW als vierde over de meet en Augusto Farfus eindigde als vijfde. De Braziliaan had in zijn kielzog Pascal Wehrlein die genoegen moest nemen met de zesde plek. Nico Müller en Edoardo Mortara sloten de race in de duinen af als zevende en achtste. De top tien werd door Lucas Auer en Timo Glock compleet gemaakt.

Robin Frijns kreeg in de race opnieuw, en voor de derde maal vandaag, problemen met de elektra en moest uitvallen. Dikke pech voor de Nederlandse Audi-rijder en de Nederlandse racefans die naar het duinencircuit waren afgereisd.

Het hele veld kwam goed weg bij de start. Gary Paffett, die vanaf pole-positie vertrok, behield zijn positie, net als Philips Eng en René Rast. René Rast kwam na de eerste ronde direct de pits in voor het verplichte nummer, net als Nico Müller.

Op de snelheid van Gary Paffett stond meteen al geen maat mee, de Brit stoof er vandoor en verdween aan de horizon voor Philipp Eng en Pascal Wehrlein. Wehrlein zette de druk er flink op bij de nummer twee, BMW-rijder Philipp Eng.

Maar Wehrlein kon zijn Mercedes niet naast de BMW van Philipp Eng krijgen en verkoos er voorlopig voor om Eng voor zich te dulden. Ondertussen had Gary Paffett een gat van bijna zes seconden gereden tussen zijn Mercedes en de BMW van Eng.

Robin Frijns was als laatste aan zijn thuisrace op Circuit Zandvoort begonnen en kon geen potten breken. Terwijl meer dan de helft van het veld al voor vers rubber naar binnen was gekomen, reed de Nederlander als vijfde zijn ronden, maar dat zou niet lang duren.

Technische problemen voor Robin Frijns

Robin Frijns moest namelijk ook nog naar binnen voor vers rubber. Dit terwijl de mannen die al naar binnen waren gegaan voor de verplichte pitstop flink sneller waren op hun nieuwe banden. Maar helaas, in rond 12 moest Robin Frijns, voor de derde keer dit weekend, zijn Audi RS 5 DTM aan de kant zetten met elektronische problemen.

Gary Paffett had inmiddels zijn pitstop ook ingelost, maar die pitstop ging niet helemaal naar behoren. De Brit verloor tijd, zodanig dat René Rast, die als derde van start ging, kwam voor Paffett uit. En begon langzaam aan een beetje uit te lopen op de Britse Mercedes-rijder.

Pascal Wehrlein ging in ronde 15 virtueel nog steeds aan de leiding. De voormalig Formule 1-coureur werd op de hielen gezeten door Edoardo Mortare, Loic Duval en Joel Eriksson. Ook zij waren, net als Wehrlein, nog niet naar binnen geweest voor hun verplichte nummer in de pits.

In ronde 21 was iedereen naar binnen geweest en vrij snel daarna kwam er een safety car op de baan omdat Bruno Spengler zijn BMW in de grindbak van de Tarzanbocht had gereden, nadat hij een duwtje van Jamie Green had gekregen. Green werd daarvoor door de wedstrijdleiding bestraft met een drive through penalty. De Brit sloot zijn race af als veertiende.

Een geluk voor Gary Paffett, want zo liep hij de 2,5 seconden achterstand op leider in de race René Rast snel in. De herstart van de resterende was in ronde 23 en René Rast behield zijn leidende positie en Gary Paffett sloot als tweede aan. Paul Di Resta reed als derde, voor Philipp Eng, in de rondte.

René Rast zou de leiding niet meer uit handen geven en zou voor de eerste Audi-overwinning in 2018 zorgen. Gary Paffett moest de verdedigend kampioen voor zich dulden en kwam als tweede over de eindstreep. Paul Di Resta zorgde voor de tweede Mercedes op het podium.

Dikke pech voor Robin Frijns dus, want het had net zo goed een overwinning voor de Nederlander kunnen zijn, ware het niet dat hij de hele zondag last had van elektrische problemen.

[Photo credit: mikkers-photo.com]

DELEN
Meer nieuws
De Bahreinse GP begint over
dgn uur min sec
F1 GP Bahrein
vrijdag 29 maart 2019
1e Vrije Training12:00 - 13:30
2e Vrije Training16:00 - 17:30
zaterdag 30 maart 2019
3e Vrije Training13:00 - 14:00
Kwalificatie 16:00 - 17:00
zondag 31 maart 2019
Race 17:10 - 19:10
Sakhir / F1-weer
Bahrein International Circuit / 5,412 km
Race: 57 ronden / 308,238 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN
25 mrt. 16:55 - F1
Hoe laat begint de F1 Grand Prix van Bahrein 2019?
25 mrt. 05:11 - F1
McLaren zou deelname in de Formule 1 kunnen heroverwegen
25 mrt. 15:44 - F1
Honda Racing F1 beoogt nog voor de zomerstop een F1-zege
25 mrt. 18:58 - F1
Mick Schumacher maakt dinsdag 2 april F1-debuut bij Ferrari
25 mrt. 16:06 - F1
Vanaf 2020 nog minder olieverbranding toegestaan in F1
MEER DTM
15 feb. 03:44
Jake Dennis bevestigd als teamgenoot van Paul di Resta in de DTM
14 feb. 21:24
Paul di Resta komt in 2019 voor Aston Martin uit in de DTM
14 okt. 14:36
Rast wint laatste DTM-race, Paffett pakt titel, Frijns knap vijfde
14 okt. 11:46
Marco Wittmann op pole voor laatste DTM-race, Frijns laatste
13 okt. 14:43
René Rast wint DTM-race 1, Frijns tweede en maakt Audi-feestje compleet