
Met twee haarspelden en een rechts-links combinatie op de Norisring ziet er relatief eenvoudig uit, maar de coureurs melden dat het vinden van de juiste mix van snelheid op de rechte stukken en voldoende stabiliteit bij het aanremmen voor de bochten erg lastig is. Met de hobbels op de rechte stukken veranderen de circuitomstandigheden van jaar tot jaar en dus zijn de twee vrije trainingen ontzettend belangrijk.
In beide vrije trainingssessies namen de twee Audi Sport Team Phoenix-rijders de eerste twee plaatsen: Mike Rockenfeller voor Loïc Duval in de eerste sessie, Duval voor Rockenfeller in de tweede sessie, met de eerste ronde de snelste van de twee. "De auto was goed", zei Mike Rockenfeller na de eerste trainingssessie. "We hebben twee verschillende setups geprobeerd, nu moeten we beslissen welke variant het beste is. Over het algemeen voelde de auto erg goed. Zoals we allemaal weten, is deze track erg moeilijk, maar tot nu toe ben ik redelijk tevreden."
Achter de twee Phoenix Audi-coureurs was Bruno Spengler met zijn tijd van 46.844 seconden in de tweede sessie op de derde plaats de snelste BMW-rijder van de dag. "Het team heeft geweldig werk verricht door de auto te verbeteren van de eerste tot de tweede training", zei de Canadees. "Het was een echte vooruitgang, in de tweede sessie was ik helemaal tevreden met de auto. Audi lijkt nog steeds een beetje sneller, maar we hebben een stap vooruit gezet. Nu moeten we kijken of we morgen wijzigingen aanbrengen. Als dat zo is, worden er slechts minimale aanpassingen gedaan, omdat de basis van de auto goed is. De omstandigheden zullen morgen anders zijn, met veel hogere temperaturen, dus de auto kan heel anders aanvoelen."
Snelste R-Motorsport Aston Martin-coureur van de dag was Daniel Juncadella in zijn tweede sessie van 47.276 seconden. Eerder had zijn teamgenoot Paul Di Resta de eerste sessie als elfde afgesloten. Jake Dennis en Ferdinand von Habsburg reden niet in de tweede vrije training: Dennis moest vanwege een motorprobleem de sessie uitzitten en bij Habsburg was er een probleem met de koeling.
Robin Frijns kwam in de eerste vrije training als zesde uit de bus. De tweede training kwam de Nederlandse Audi-rijder niet verder dan de tiende plek.