Gary Paffett wint DTM-race 1 op Zandvoort, Robin Frijns knap vijfde

Gary Paffett wint DTM-race 1 op Zandvoort, Robin Frijns knap vijfde
©Barry Mikkers / ©mikkers-photo.com
14 jul 2018 - 15:05
de redactie
DELEN

Gary Paffett heeft zijn pole-positie bekroond met de overwinning van DTM-race nummer 1 op Circuit Zandvoort. Paul Di Resta en Lucas Auer maakte de top drie compleet. Pascal Wehrlein en Robin Frijns sloten de eerste race van het DTM-weekend 2018 in Zandvoort af als vierde en vijfde.

De start verliep voor alle coureurs prima. Gary Paffett wist, net als Pascal Wehrlein en Paul Di Resta, zijn startpositie in de eerste ronde te behouden. De enige die posities wist te winnen was Robin Frijns.

In de eerste twee ronden wist Robin Frijns twee posities te winnen door BMW-rijders Marco Wittmann en Timo Glock te verschalken. Vervolgens kwam de Limburgse thuisrijder vast te zitten achter Mercedes-rijders Lucas Auer.

Robin Frijns besloot, omdat hij achter Auer vast zat, al in ronde vijf naar binnen te gaan voor de verplichte pitstop. De Limburger kwam na zijn pitstop terug als negende en zat lange tijd achter Nico Müller vast, die waarschijnlijk een kortere pitstop meemaakte.

Ondertussen bleven de nummers een tot en met drie, Gary Paffett, Pascal Wehrlein en Lucas Auer doorrijden. In ronde negen besloot Wehrlein ook naar binnen te komen voor het verplichte nummer in de pitstraat.

Ronde tien, Gary Paffett duikt de pitstraat in voor vers rubber. Hierdoor leidde Lucas Auer tijdelijk de race in de duinen van Zandvoort. De Oostenrijker was samen met Mike Rockenfeller, René Rast en Joel Eriksson, nog niet naar binnen geweest.

Ronde twaalf Mike Rockenfeller komt de pitstraat in voor verplicht vers rubber. Robin Frijns schuift daardoor weer een plekje op richting zijn originele positie in de race. De Nederlander rijdt nu op P8 rond, achter Audi-rijder Nico Müller.

Een ronde later volgt Eriksson het voorbeeld van Rockenfeller en haalt ook niet rubber op, om vervolgens weer als tiende terug te komen in de race. Robin Frijns rijdt nu weer op P7 rond en op dat zelfde moment moeten alleen Lucas Auer en René Rast hun verplichte pitstop inlossen.

Ronde veertien, daar is Lucas Auer die zijn Mercedes de pitstraat inrijdt voor verse banden. De Oostenrijker komt vlak voor Audi-rijders Nico Müller en Robin Frijns de baan weer op. Al snel is het Müller die de Duitser verschalkt.

Robin Frijns krijgt het voor elkaar om zijn Audi in de Tarzanbocht naast de Mercedes van Auer te zetten, maar de Oostenrijker pareert de aanval van de Nederlander. Helaas krijgt Frijns het niet voor elkaar om Auer in te halen.

Ronde 17, René Rast is de enige die de pitstraat nog moet bezoeken voor zijn verplichte nummer bij de pitbox van Audi Sport. Hierdoor lag Gary Paffett weer op koers om de overwinning te pakken. Paul Di Resta en Pascal Wehrlein hadden ondertussen van positie gewisseld, maar dat kwam voornamelijk om dat Wehrlein veel vertraging opliep tijdens zijn bandenwissel.

Ronde 19, Nico Müller gaat er redelijk hard vanaf in de Gerlachbocht en de safety car komt op de baan. En dat is een geen goed bericht voor Audi-coureur René Rast, die nu pas na de safety car zijn bandenwissel mag uitvoeren. De Duitser gaat daarmee erg veel posities verliezen.

Het was in ronde 25 dat de safety car weer naar binnen ging.

Het hele veld zit erg dicht bij elkaar en Robin Frijns rijdt, door het uitvallen van Nico Müller, op de zesde positie. Een spannende herstart is het gevolg. Frijns moest zijn positie flink verdedigen, maar weet zijn zesde positie erg knap te behouden.

Het hele veld begon zich langzaamaan weer uit te strekken en dat was waar René Rast op hoopte. Zodoende kan proberen om een minimaal aantal posities te verliezen. Er staan nog ruim drie minuten, ronde 31, op de klok en het lijkt toch niet genoeg tijd te hebben om te voorkomen dat hij als laatste de race zal afsluiten.

René Rast komt dan eindelijk aan het einde van ronde 33 de pitstraat in en eindigt zijn race op Zandvoort als zeventiende en laatste. De enige uitvaller is Nico Müller.

Robin Frijns doet met zijn top vijf klassering goede zaken op Zandvoort. De Limburger klimt, na zijn vijfde plek en tien punten, op in het klassement van de zestiende plek naar een keurige dertiende plek.

[Photo credit: mikkers-photo.com]

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019
Race 14:10 - 16:10
Bakoe / F1-weer
Baku City Circuit / 6,001 km
Race: 51 ronden / 306,051 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN
22 apr. 18:39 - F1
Horner: "Verschil tussen Max en Mercedes-rijders is niet al te groot"
22 apr. 16:47 - F1
Red Bull-teambaas schaart zich wederom achter Pierre Gasly
22 apr. 17:50 - F1
Daniel Ricciardo zegt dat hij het racen nog niet verleerd is
23 apr. 04:43 - F1
Ondanks nieuwe achtervleugel nog steeds problemen voor Haas F1