Home DTM

Bruno Spengler wint race 2 op Norisring, Frijns knap vierde

BMW-rijder Bruno Spengler heeft zondagmiddag DTM-race 2 op Norisring gewonnen . De Canadees kwam met een voorsprong van ruim vijf seconden als eerste over de eindstreep. Robin Frijns sloot de race af als vierde. Polesitter René Rast kende opnieuw een slechte start van de race en werd ook nog eens van de baan gereden door nota bene zijn teamgenoot Nico Müller. De tweede en derde plek gingen naar Jamie Green en Mike Rockenfeller. Rast kwam als zevende over de eindstreep.

Bruno Spengler wint race 2 op Norisring, Frijns knap vierde
© DTM Media

René Rast had weer een iets mindere start als wat we van hem gewend zijn. Als derde bereikte hij de eerste bocht. Maar enkele bochten later werd de Duitser door zijn teamgenoot Nico Müller aangetikt en spinde. Rast vervolgde zijn race, net als gisteren vanuit de achterhoede. Nico Müller werd voor zijn actie betraft met een drivethrough-pentaly bestraf.

Robin Frijns wist vanaf P10 goed weg te komen en reed in ronde 5 al op de zesde positie. Frijns kende op zaterdag een waardeloze race, waarin de Nederlander door pech en ellende - buiten zijn schuld om - hard werd getroffen en uitviel. Aan het einde van ronde 6 reed Frijns al op de vierde positie.

Aan de kop van het veld regeerden BMW-rijders Bruno Spengler en Philipp Eng. Jamie Green reed als eerste Audi-rijder op de derde plek. De Britse DTM-coureur had Robin Frijns in z'n kielzog. Niet veel later nam Green Philipps Eng te grazen en nam de tweede positie over van de BMW-rijder.

De eerste BMW-rijder Bruno Spengler leek te vliegen meer en meer afstand van de rest van het veld. In ronde 13 had de Canadees al een voorsprong van 3,5 seconden.

René Rast deed wat hij kon, maar de Duitser kwam niet van de ronde achterstand af, inmiddels was Rast al binnengekomen voor zijn verplichte bandenwissel. Rast reed tijdens ronde 16 op plek 16 rond.

Robin Frijns was helemaal in zijn element en pakte in ronde 16 merkgenoot Jamie Green. Green was zijn tweede positie al kwijt geraakt aan Philipp Eng en Frijns nam de derde plek van de Brit over. Frijns moest ook goed naar achter kijken, want daar kwam lokale held Marco Wittmann aangestormd. De BMW-rijder uit Duitsland bleef continu in het kielzog van de Nederlander.

Intussen had de leider in de wedstrijd Bruno Spengler zijn voorsprong op BMW-merkgenoot Philipp Eng in ronde 21 uitgebouwd tot 4 seconden. Eng werd op zijn beurt op de hielen gezeten door Frijns en Wittmann. De kop van het veld, gevormd door Spengler, Eng, Frijns, Wittmann en Rockenfeller probeerde zo lang mogelijk te wachten met hun pitstop, er werd namelijk regen voorspeld tegen het einde van de race.

In ronde 25 kreeg Marco Wittmann het aan de stok met Audi-merkgenoot Mike Rockenfeller en daarvan kon Robin Frijns profiteren. De Nederlander leek even wat meer lucht te krijgen. Intussen werd er vanuit de helikopter gemeld dat de eerste regendruppels vielen. Zou het dan toch gaan regenen?

Bruno Spengler was intussen vijf seconden weggereden bij de nummer twee in de race. Op de Canadees stond geen maat en leek zich van niets en niemand iets aan te trekken.

In ronde 31 en nog 30 minuten op de klok ging het leidende BMW-duo de pits in. Zowel Spengler als Eng doken naar binnen voor het verplichte nummer in de pitstraat. Frijns ging aan de leiding en had Rockenfeller op iets minder dan twee seconden achter zich rijden.

Een ronde later dook ook Robin Frijns de pits in voor de verplichte bandenwissel. Frijns kwam terug als negende terug in de race, virtueel was dat zesde, want Rockenfeller en rookie van der Linde en Juncadella moesten nog een pitstop maken. Vervolgens ging ook Mike Rockenfeller naar binnen voor vers rubber. De Duitser, die voor de pitstops achter Frijns reed, kwam achter de Nederlander terug in de race.

Ook rookie Sheldon van der Linde koos er vervolgens voor om als voorlaatste de pitstraat op te zoeken. De enige die nog niet naar binnen was geweest was Daniel Juncadella, en precies toen vielen er meer en meer regendruppels. Nog niet overtuigend, maar wel degelijk merkbaar voor de vele duizenden racefans langs de baan in Nürnberg.

Met nog 22 minuten en een volledige ronde op de klok reed Juncadella nog altijd aan de leiding. Maar de Spanjaard moest nog steed naar binnen komen. Maar in ronde 42 was et dan toch zover. Juncadella reed met zijn Aston Martin de pit in voor een nieuwe set Hankook banden. Hij kwam als veertiende terug in de race.

Robin Frijns was weer terug op zijn vertrouwde vijfde positie. Bruno Spengler leidde de dans, gevolgd door Jamie Green, Loïc Duval en Philipp Eng. Nog 19 minuten en een volledige ronden op de klok. Zou het nog echt gaan regenen, het zag er niet zo uit. Maar spannend was het wel, want in ronde 4 snaaide Robin Frijns de vierde positie van Loïc Duval af. De Belgische merkgenoot van Frijns werd in bocht 1 ingehaald door de Nederlander. Op het zelfde moment moest Aston Martin-rijder Paul di Resta opgeven met technische problemen. Hij was de eerste uitvaller op dat moment.

Robin Frijns had zijn zinnen gezet op de derde podium plek. En even leek het er op dat de Limburger al zover was, maar Philipp Eng was nog niet klaar om verschalkt te worden en spartelde nog wat tegen. Maar in ronde 50 moest de BMW-rijder zijn meerdere erkennen in Frijns. Frijns was onderweg naar het podium, met nog ruim 14 minuten op de klok was alles mogelijk.

Ook Mike Rockenfeller begon het Philips Eng moeilijk te maken en in ronde 51 viel hij ook ten prooi aan de volgende Audi-rijder. De late pitstop leek vruchten af te werpen, want Eng was haast kansloos tegenover de twee Audi-rijders.

René Rast reed nog steeds eenzaam rond, maar intussen wel op een positie waarmee punten verdiend konden worden, P8 voor de leider in het kampioenschap. Frijns en Rockenfeller waren met nog 12 minuten en een volledige ronde op weg om Jamie Green het leven lastig te maken. Kon het duo de achterstand van 4 seconden inlopen? De laatste tien minuten zouden bijzonder spannend worden.

Want ook Frijns kreeg het lastig. Merkgenoot Rockenfeller had zijn zinnen gezet op de laatste podiumplek, die nog in handen was van de Nederlander. Helaas voor de Limburger kon hij niet op tegen de Duitse Audi-coureur. In ronde 60 werd de Nederlander verschalkt door 'The Rock', zoals de Duitser ook bekend staat.

Hier en daar viel toch wel degelijk een druppel regen, want Frijns had moeite om zijn auto op het spoor te houden en ook maakte hij gebruik van zijn ruitenwisser. Achter Frijns was het Marco Wittmann die poogde dichterbij te komen aan de Nederlander, maar de lokale held had nog een achterstand van meer dan vijf seconden.

Bruno Spengler ging nog steeds onbedreigd aan de leiding. De Canadees had, met nog 5 minuten op de klok, een voorsprong van maar liefst ruim 7 seconden op de nummer twee Jamie Green. Green werd wel op de hielen gezeten door een ontketende Mike Rockenfeller, maar was het gat van ruim seconden voldoende voor Rockenfeller om de tweede podium plek te pakken? Dat was de vraag.

De tweede man die uit leek te vallen was BMW-rijder Marco Wittmann, naar verluidt ging het om elektronische problemen. Wittmann reed de pits in en moest helaas voor de Duitse fans uitvallen in ronde 66.

Nog twee minuten op de klok en de slagvolgorde was nog steeds Spengler, Green, Rockenfeller en Frijns voor de top vier posities. Geen teken meer van regen of iets dergelijks, dus geen omstandigheden die konden verrassen. En zo werd de race ook afgesloten.

Bruno Spengler, Jamie Green, Mike Rockenfeller, Robin Frijns en Philipp Eng. Een ontzettend spannende race en dat belooft wat voor de DTM-races over twee weken op het TT-circuit van Assen.

René Rast kwam na zijn beroerde start en contact met teamgenoot Nico Müller toch nog als zevende over de eindstreep en kon zo de schade maximaal beperken.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race