
De eerste race op de Norisring ging van start op een vochtige baan. De Belg Maxime Martin had zaterdagochtend de pole position verovert in zijn BMW, voor kampioenschapsleider Rene Rast in de Audi. Achter hen stonden BMW rijders Bruno Spengler en Tom Blomqvist op de tweede rij. Het was een spectaculaire kwalificatie op de Norisring, de top acht zat binnen 0,2 seconde van elkaar.
Bij aanvang van de wedstrijd was het Bruno Spengler die een bliksemstart kende. De Canadees stoof voorbij aan zowel Martin als Rast. Ook Audi rijder Mattias Ekström kende een geweldige start vanaf de zesde plaats. De wereldkampioen rallycross kon namelijk achter Spengler aansluiten op de tweede plaats. Minder verliep het voor kampioenschapskandidaat Lucas Auer. De jonge Oostenrijker kwam goed van zijn plaats, maar verremde zich zwaar in de krappe eerste bocht van de Norisring. De Mercedes rijder kwam in het gedrang en kreeg uiteindelijk een beuk van teamgenoot Robert Wickens. Voor beide rijders betekende dit meteen het einde van de race. Ook BMW rijder Augusto Farfus moest snel de strijd staken met een technisch probleem aan zijn bolide.
De baan droogde snel op in de eerste twintig minuten van de wedstrijd. Jamie Green besloot als eerste de gok te wagen door over te stappen op de droogweerbanden. Dit kostte de Brit echter veel tijd. De coureurs die besloten om langer door te rijden op de regenbanden profiteerden hier ontzettend van. Mercedes rijder Edoardo Mortara steeg bijvoorbeeld van een negende naar een vierde plaats. Later in de wedstrijd zou de Italiaan alsnog terugzakken. De Mercedes bolide lijkt totaal niet geschikt voor de Norisring.
Misser van de wedstrijd werd gemaakt door kampioenschapsleider Rast. De Audi rijder ging bij het uitrijden van de pitsstraat over de gele lijn. Dat mag natuurlijk niet, dus mocht de Duitser enkele ronden later terugkeren in de pits voor een drive-through-penalty. Daardoor verspeelde de rookie de leiding in het kampioenschap.
Aan de kop van het veld had Bruno Spengler ondertussen een solide voorsprong opgebouwd richting teamgenoot Martin. De Belg was er tijdens de pitstops in geslaagd om aan Ekström voorbij te gaan. Naarmate de baan droger werd begon Ekström echter meer en meer aan te dringen bij Martin. Het leverde een spannend gevecht op voor de tweede plaats, maar uiteindelijk wist Martin de ervaren Zweed van het lijf te houden. Achter hen waren regerend kampioen Marco Wittmann en Timo Glock verwikkeld in een fel gevecht om de vierde plaats. Uiteindelijk bleek Wittmann sterker dan de voormalig Formule 1 coureur.
Niemand kon vandaag echter het gevecht aan met Bruno Spengler. De Canadees pakte de vijftiende overwinning uit zijn DTM loopbaan, de laatste dateerde al weer van enkele jaren geleden. De BMW rijder maakt daardoor een behoorlijke sprong in het kampioenschap. De nieuwe leider in het kampioenschap heet Mattias Ekström, die met zijn derde plaats vijftien waardevolle punten in de wacht sleepte.